Zoek op bestemming

Zoek op recept

De relatief rustige parels van Parijs

Mijn beeld van Parijs is mede gevormd door de straatfotografie van Robert Doisneau in Parijs, met Le Baiser de l’Hôtel de Ville (de kus voor het stadhuis) als meest iconische foto op mijn netvlies. In 2010 en 2012 zijn we in Parijs geweest voor een eerste en tweede kennismaking. Sindsdien is het thuis op de bank extra vreugdevol om het fotoboek van Doisneau in Parijs door te bladeren, omdat er zoveel herkenningspunten op de foto’s te zien zijn waar we nu een eigen verhaal bij hebben. De stad barst van de architectonische hoogstandjes die je bij een eerste bezoek niet mag missen, denk aan de iconische Eiffeltoren, de kathedraal Notre-Dame, de Arc de Triomphe, de piramide van het Louvre en de wijk Montmartre met de basiliek van de Sacré-Coeur als pronkstuk op de heuvel. In november 2023 reizen we voor de derde keer af naar Parijs. Inmiddels zijn we elf jaar ouder en hebben we minder behoefte aan reuring en gaan we op zoek naar de rustige parels van Parijs. Wat in de tussenliggende jaren niet veranderd is zijn de kosten van een treinticket met de Eurostar (voorheen Thalys). Als je vroeg boekt dan reis je nog steeds voor 35 euro van Rotterdam naar hartje Parijs.

Parc de la Vilette

Parc de la Vilette ligt in het noordoosten van Parijs net binnen de Périphérique (de rondweg van Parijs). In dit park waren tot 1974 de slachthuizen gevestigd met de oude veemarkthal als blikvanger op het plein. Het markante gebouw met zijn elegante driehoeksvorm is omgetoverd tot een tentoonstellingsruimte. We logeren drie nachten bij hotel Au Boeuf Couronné dat grenst aan het park. In de ontbijtkamer van het hotel hangen zwart-witfoto’s die vroegere tijden doen herleven met slagers en runderen poserend voor de oude veemarkthal. De naam van het hotel en restaurant betekent heel toepasselijk met gekroond rundvlees. Parc de la Vilette is een charmant park waar voornamelijk de lokale Parijzenaren te vinden zijn en het in de middag en avond tot leven komt. Terwijl de ondergaande zon weerkaatst wordt op de metalen bol voor het wetenschapsmuseum horen we op de achtergrond kinderen die plezier hebben op de draai- en zweefmolen. Vanaf de loopbrug over het water zien we een grote klim- en glijbaan in de vorm van een draak en valt de houten cabin van restaurant Ventrus op, waar de kaarsen worden aangestoken ter voorbereiding op een romantisch diner aan het water.

Grandes Serres du Jardin des Plantes

De Jardin des Plantes is de oudste botanische tuin van Parijs. Het park is in 1635 aangelegd als koninklijke kruidentuin voor Lodewijk XIII. De blikvangers zijn de statige kassen, de Grandes Serres, waarvan de oudste in 1714 is gebouwd. In een prachtig art-decogebouw wandelen we het warme en klamme tropisch regenwoud binnen met hoge palmen, lianen en reusachtige waterlelies. Aan de zijkant van de kas schijnt de zon fel door de ramen. Hier is de lucht een stuk droger, ruikt het naar dorre woestijn en reiken metershoge cactussen tot aan het plafond. Het zweet breekt ons uit. We hebben het bloedheet in onze winterjas. Met een rood aangelopen hoofd komen we tot de conclusie dat dit de mooiste en grootste botanische kassen zijn die we tot nu toe hebben gezien.

La Grande Mosquée de Paris

Om in de rustige en botanische sferen te blijven wandelen we aan de westkant het park uit voor een bezoek aan de binnentuin van de grootste moskee van Parijs. De 26 meter hoge groenwitte minaret wijst ons de weg. De binnenplaats is geïnspireerd op die van het fort Alhambra in Granada in Spanje. Wit pleisterwerk wordt afgewisseld met kleurrijk mozaïek in de tinten blauw, groen, oranje en bruin dat past bij de palmen, cipressen en rozen in de tuin. De azuurblauwe mozaïektegeltjes op de vloer leiden naar een elegante fontein. We sluiten onze botanische bezoeken in stijl af met een heerlijke espresso en cappuccino in de tuinkamer van La Caféothèque, een koffiebranderij in de wijk Marais, vlakbij de Seine. Een aanrader als je van goede koffie houdt.

De mis bijwonen in de Sacré-Coeur

Op zondagochtend om 11 uur nemen we plaats op de houten banken in de Sacré-Coeur om de katholieke mis bij te wonen. In de grote koepel boven ons hoofd zien we een prachtig mozaïek in blauw- en goudtinten met Jezus in een wit gewaad die ons de zegen geeft. Gedurende de dienst wordt indrukwekkende stilte afgewisseld met bombastisch orgelspel en loepzuiver gezang in het Latijn en Frans. Een uur later dalen we ontroerd de trappen af van de basiliek. Met een ontspannen hoofd en warm hart de reuring van Parijs tegemoet.